fredag 10 juli 2020

Tacksamhet

Sov väldigt dåligt i natt, praktiskt taget inte alls. Satte fart på hjärnkontoret alldeles för sent igår kväll så det gick på högvarv till långt in på småtimmarna. Men det va inget jobbigt jag behövde hantera denna gång. Var bara olika vinklingar av tacksamhet.

Jag brukar varje dag försöka ta upp den tanken, ibland bara helt kort, hitta nåt vardagligt att vara tacksam över. Det sista halvåret har det blivit än mer viktigt att låta den tanken komma varje dag. Det finns ju alltid nåt och ibland massor av saker att vara just tacksam över.


 I går va en riktigt bra dag, när jag nu ser tillbaka på den. Jag vaknade tidigt och bakade av två fina surdegsbröd som jag förberett dagen innan. De hade fått vila i kylskåpet över natten och nu fick de jäsa klart på golvet i badrummet, golvvärmen gör susen för sista jäsningen. Bröden dekorsnittades och skjuts in i ugnen på 250 grader. De blev inte perfekta men jag kunde glädja mej åt att det smakade bra och det är ju faktiskt det viktigaste. Så varför inte vara tacksam för att jag fick den där surdegen av Fanny i vintras, tacksam för att jag hållit den vid liv och tacksam för de goda bröd som jag senare under dagen kunde dela med mig av.


Nu berörde vi det där andra som är så viktigt för mig. Att dela med sig! Det är så fint att dela med sig, vad det än må vara. Ord, saker, kunskap, muskelkraft  etc. Ok det blev en avvikelse från tacksamheten. Nä det blev det ju kanske inte alls, glädjen att dela med sig blir till tacksamhet hos den man delar med. Fint!


Mitt på dagen åkte jag till Gustavsängs tomatodling där jag mötte upp "lillebror" med delar av sin familj. Vi strosade runt, plockade tomater och handlade lite andra växter och avslutade vår lilla utflykt på Berglunds bageri i Kungsgården. En härlig eftermiddag där vi tacksamt nog hade vädrets makter med oss. Tyvärr slutade inte dagen på topp för alla. Ett äldre par for i diket med sin fina bil. Men de kunde vara tacksamma för att de inte blev skadade. 

På kvällen lämnade jag lite bröd och tomater till junior och där möttes jag av ett fullsatt bord med glada barn och vuxna som precis skulle äta hamburgare. Att se Elsa så glad tillsammans med sina kusiner och alla vuxna var en fröjd för själen. Tack för att ni finns!


Ja men nu börjar dagen lida mot sitt slut. Stannar till i Lillstugan, får ett glas vin och tar tacksamt emot massage av Erika innan jag cyklar hem i den kyliga sommarkvällen. Det har regnat lite under tiden och det doftar härligt av smultron och andra växter när jag vinglar fram på grusvägen som leder  hem.

Väl hemma kryper jag upp i soffan och sveper en filt om den svala kroppen. Tar ett glas vin och chattar lite med en fin vän. En person som verkligen inspirerar mig fast vi inte hörs så ofta. Men får mig att vara här och nu på ett skönt sätt och jag tror vi även hann med att prata lite om just tacksamhet. 

Ja det var det.......nu kan man ju komma ner på morgonen och sätta foten på en död näbbmus och välja att bli äcklad och arg på katterna eller känna tacksamhet för att de är friska och duktiga på att jaga. Jag väljer det sistnämnda, orkar liksom inte gå i taket över en död näbbmus.

Vill sluta detta inlägg med ett citat från en tjej jag följer på Instagram som även hon kommit fram till att hon inte orkade gå omkring och vara arg, ledsen, missunnsam etc......

"Lev lite för fan!"

Massor av kärlek till er som vill ha!









Inga kommentarer: