tisdag 5 juli 2016

Maj och juni vart tog ni vägen???

Men jag fattar inte vart tiden tar vägen....maj.....borta.....juni.....borta!!! 
Gluttar tillbaka på lite foton och ser att jag upplevde ju både maj och juni, men fort gick det!

Försökte mig på lite fotografering av tre tjejer på skolavslutningen. Fota människor har ju inte varit min starka sida men dags att börja öva. Dock spelade mig skuggorna ett spratt, men man lär ju så länge man lever.




Åke har ju jobbat sin sista dag som ombudsman nu och vi har tackat av honom både en, två och tre gånger.....Så hoppas han förstår nu att han bara har godagar framför sig!

Två av tillfällena var vi på Gläntan i Hälsingland och sista dagen firade vi honom på kontoret....å då dök det upp två gamla kollegor!

   



Att umgås med Elsa ger mej energi och ett par ggr i månaden lånas hon för att hänga lite extra med farmor. Det blir promenader, cykelturer, lekland, bad och annat skoj.



 Plötsligt står vi inför den stundande midsommarhelgen och myggen har invaderat bygden. Alltså kan ni fatta va svordomar jag kan.....???? Å myggen får verkligen heta både det ena och det andra. Milt sagt kan jag säga att jag är inte så förälskad i de små flygfäna!



Kransbindningen dagen innan midsommar räddades av en parkeringsplats och Thermacellen kan jag lova!

Midsommarfikat sålde som smör......nä inte riktigt, men några koppar fick vi iväg i alla fall. 

Mycket folk var det. Tror säkert vi räknade in runt 300 personer som deltog på ett eller annat sätt i vårt firande. Som sig bör kom spelmännen/kvinnorna på flotten över sjön och underhöll till dansen kring midsommarstången.


Så kom då äntligen lite värme igen efter midsommar och barnen kastade sig i sjön. Jag förevigade några hopp med kameran och de poserade fritt å frivilligt i det svalkande vattnet.


Med värmen kommer ju också de älskade bären men även här måste Thermacellen vara med för att man ska stå ut i buskarna. 


Ja då rullar vi in i juli månad och jag får äran att hämta Elsa på dagis en fredag då jag slutar lite tidigare. Elsa gillar att fotografera hon också så vi börjar leka lite med kameran igen. Dock publiserar vi inga foton å farmor men Elsa kan fota sig själv med fjärrutlösaren och det blir mångas bikder kan jag lova....det smattrar jädrar i mig som en värsta proffsfotograf.

  
Men här har farmor hjälpt till att fota.


Lite "dopning" av Stina och Melker skulle Elsa på en dag. Då ville hon bli extra fin i håret så farmor fick rycka ut med lite småblommor.

Som sig bör helgen efter midsommar är det dags för Ockelbo marknad och vi tog en snabbsväng dit även i år. Karusellåk och Hallå-Mi ost var årets topp två!

Efter regn kommer solsken och Gla-hålet lovar bättring.

Sol, regn och lite värme.......vips så levererar skogen både det ena å det andra. Den här gången avnjöts denna delikatess smörstekt och tillsammans med hemgjort viltburgare och Hallå-mi 

När vi ändå är inne på mat kan jag inte låta bli att dela med mig av denna bild på min fantastiska fisksoppa som bara är såå god. Tusen tack till den som komponerat detta recept.... Mums fillibabba!

Med humlesurr i iris avslutas detta långa blogginlägg och jag hoppas kunna leverera ett semesterinlägg inom snart framtid....för om ett par timmar går jag på semester. Men först ska jag åka till Bollnäs med 100 cirkelledare och titta på teaterna Gården med Tomas Bolme med flera... ska bli trevligt.

Tjillevippen!



Inga kommentarer: