lördag 3 september 2016

Augusti kom med dunder å brak!

Å brudar som ska kalasa! Firar Jenny 40 bast på flotten i åska och ösregn, men lite ljug vare allt där, för det va den 30 juli.....men nästan augusti.  Vi hade i alla fall jävligt roligt trots att jag vred sönder knät och hade jävligt ont. Bedövade dock smärtan en aning.....;)


På nattkröken avslutade vi kvällen i växthuset och gjorde tabberas på faten och i flaskorna!

Ja så fick man då två nya kompisar i augusti. Dom här två va långa, smala och greppvänliga och matchade alltså inte mig, men de hjälpte mig framåt ett par veckor. Redan efter ett par dagar som konvalecent höll jag på att krypa ur skinnet. Men så kom röntgen nummer två och sjukgymnast nummer ett fram till att jag kunde börja använa mina egna, dock ej lika vältrimmade, ben fullt ut igen.
Skönt att det vände så snabbt den här gången. Sist hängde vi med varandra i åtta månader och då va vi rätt less på varandra.

Då och då, eller rättare sagt ganska ofta, åker jag ut på små turnéer i skog och mark och den här bilden tror jag att jag tog på sidbohällsskogen en dag i augusti då jag skulle till Ockelbo i ett ärende. En snutkaffe på macken är aldrig fel det heller. 


Grannen har ju fått nån form av diagnos och fått för sig att han måste blötläggas i tid och otid. Jag hittade en skylt på gården som jag förärade honom med - så blev jag av med skiten. ;)


 Semestern börjar så sakta närma sig slutet för denna gång, förresten jag är sjukskriven än och hänger med mina smala kompisar när jag tillsammans med kusin vitamin åker till tomatodlingen i Kungsgården och handlar tomater.


Efter ett besök på Beglövs Bageri blev vi sen hembjudna till gården där de mal sitt mjöl och fick en trevlig eftermiddag med Helge. Kom en rejäl regnskur så vi fick springa in i deras fina tvåvåningslusthus.

Ole och Helge i samspråk om kvarnstenar
Sommar med Elsa är ju det bästa som finns. Så härligt att ha barn och barnbarn i närheten. Då kan de liksom bara komma förbi å ta en morot eller ett plommon, när trädgården så bjuder.

Hänga med Elsa är verkligen meducin!:)

Plommonet Komet!
Älgripans hundcenter i Årsunda hade hundhälga i augusti. Chila och Foxy va förstås där. Ja Sur-Birgit också förresten. Foxy fick bland annat massage av Maria. Trevligt arrangemang där Chila lämnades kvar med Foxys familj för att småtjejerna skulle få varsin hund att gå med på "Barn med hund-uställningen". Foxy segrade i den skönhetskampen.

Chila ser lite ledsen ut när syrran tycks va snyggare än hon.
Här får Foxy sin massage av Maria.
Eftersom sonen åker till Marsliden en vecka och fiskar fick vi fira hans födelsedag en dag för tidigt. Vi for ner till Testebo och käkade taibuffe som vi alla gillar. Tony och Malin hängde också på samt Emil och hans flickvän.

Mums fillibabba tycker alla inklusive 32-åringen.
Augusti bjuder på så mycket i våra skogar. Jag älskar verkligen skogen. Att plocka bär, svamp, fiska, jaga,  fotografera eller bara sitta där å glo och hämta kraft att orka några dagar till. Lägga mig på rygg och ta en lur. Så jäkla glad att mitt hus ligger mitt i skogen så jag har nära till återhämtning.

Kantarell å blåbär ;)
Men så kom då dagen då det var dags att börja jobba på jobbet i stan (har ju ett därhemma å)....nymålat och nya besöksfotöljer gör att det blev lite skoj i alla fall.
Om ett par dagar känns semestern långt borta och man saknar verkligen de liediga dagarna.

Mitt kontor i stan!
Under sommaren har hönan Greta ständigt smitit till skogs å lagt sina ägg. Detta har Elsa å jag satt stoppp för x antal gånger. Men Greta gav sig inte så vi lät henne hållas och en dag hördes det pip från buskaget där hon höll till. Fem så dunbollar och en blöt Greta hämtades in i värmen. De fick bo i duschen några dagar innan de fick flytta ut till dom andra

Greta och hennes små!
"Jobb och jobb och jobb - hon får aldrig sin klänning klar"..... 
- AAAAASKKUNGEEEEEN!
Dags att rulla mot Hälsingland igen och ett par dagar på Gläntan. Snutkaffe i Hagsta, räcker till Bollnäs, om man tar en stor! Ingen kaka dock - trimningen fortsätter.....äpple, morot och svart kaffe bara! 

Jag har åkt den här vägen så många gånger men hittar ständigt nya bilder att föreviga och ta med mig hem. Mycket som är vacker även om inte solen skiner.


Här har vi kollegan Jörgen som spelar ett spel som han inte fattar ett dugg av.....gjorde inte jag heller.....ska erkänans!!!


Samma vecka gjordes ett till besök i Hälsingland men denna gång på fritiden. Lämpade av Anders i Arbrå för inköp av motorcykel och for vidare "hem till Järssö" och släkten dänne! Men väl framma vare bara ett svin hemma.....nä jag skojar bara.

Men typiskt nog va Agneta och Mårten inte hemma, de var i Gävle. Lite typiskt! Men som tur va va Mattias och Elsa där och såg till grisarna och efter en stund vaknade även Jonas till och kom ut så vi fick en liten pratstund. Gött å träffas ibland även om det är långt mellan gångerna.
Skvallret att jag va i Järvsö nådde Mårten och Agneta så på söndagen kom de till mig i Oslättfors innan de återvände hem.


Mattias och Elsa
Augusti innebär suring.....på längden, tvären och hittan å dittan.....Gött som satan och jaa jag kan inte med ord beskriva hur gött de ä..... Mumsfillibabba ba!


Det blir långa inlägg när man skriver en månad i taget. Skulle väl kunna lägga ner mitt bloggande eftersom det blir så sällan och jag inte gör så mycket av den nu för tiden. Men på nåt sätt är den ju min dagbok, som jag kan se tillbaka lite i och minnas lite vad jag gjort. Så den får allt hänga med ett tag till. Jag ser ju att det är några som läser den men inte så många som lämnar kommentarer så jag vet inte vilka det är men jag ska göra ett inlägg så småningom där jag uppmanar till kommenater så får jag kanske en inblick vilka NI är som läser detta.

Nu ska jag försöka avsluta augusti månad med några bilder bland annat från ett Gränsmöte i Oslättfors Kyrka där jag satt bakom spakarna vid lilla ljudanläggningen.
Spontankören framför ett stycke sång.

Mitt lilla arbetsverktyg för dagen

Triss i brudar som målar tavlor i acryl

Loppis i Högbo

Lunchpromenad i gamla stan

Så då va augusti avklarad och en fullspäckad september ligger framför mig. Fortfarande ganska orörd, bara tre ynka dagar har gått så vi får se vad som händer bakom nästa kurva.

Tjillevippen!

Inga kommentarer: