onsdag 30 september 2020

En resumé av september

Denna fantastiska månad som kommer med sin klara luft, sina underbara färger .... ja jag gillar hösten. I år känns det lite jobbigt i denna pandemitid och en ny våg väller in över landet. Smittspridningen ökar och det känns jävligt tung emellanåt.


Då är det lite extra härligt när man orkar ta tag i vissa saker som i det här fallet....matplatsen. Ett turkost tema denna gång, ja eller igen kanske bäst att tillägga. Blir ofta turkost när jag håller på.


Men att sitta inne går ju inte när man är ledig, så varje stund det går försöker jag ta mej ut i friska luften och en och annan bild blir det taget.


Under arbetstid sitter jag fortfarande här vid mitt hemmakontor, även om jag tittar in till Gävle ett para dagar i veckan. Men jag vet snart hur många kottar det är på grannens gran ;)


Att ta en kvällsrunda med hundarna är ju inte fel och titt som oftast blir det en bild på vår fina kyrka som ligger "likt en pärla vid Testeboåns strand"



Titta så fin klematisen Summersnow blommar än. En fantastisk lång blomningstid på den här sorten. Älskar kontrasten vitt/grönt.


Ja fortfarande håller vi avstånd även om det känns tungt vissa dagar. Saknar närhet och framför allt att hänga mer med Elsa. Vi ses ju nu också men det är inte på samma vis längre. Jag har ändå tur som har Fredrik, Jossan och Elsa i min närhet, annars har det varit tufft. Mamma hälsar jag på lite kort en dag i veckan men munskydd, avstånd och veckans matkasse. Hon kämpar på hon också.


Tänk att varje år lämnar pippifåglarna nåt frö som gror nånstans i trädgården!





I september är det dags att putsa lite i trädgården inför vintern och efter hårt arbete måste man vila!  Innan det är dags att gå in och koka lingonsylt.


Vissa arbetsdagar tillåter långlunch, då jag måste jobba kväll, och då hinner jag även ta en längre friskluftspromenad. Det är ju så otroligt vackert när grönskan byter skepnad. Önskar jag hann måla av varenda bild jag tar på hösten. Bara låta dessa färger flöda över duken..... men men då måste man ha feeling och det har jag inte just nu.



Men ibland måste man tvinga sig till lite feeling och gå upp i syrummet och damma av en maskin och ta sig an en beställning. Här en kort vimpelslinga som ska levereras till kund.


Men hallåååå, va tänker du sno?

När jag ändå var där uppe så drog jag igång en bakgrundsmålning som nu får torka en stund innan nästa lager. Alltid lika spännande att se vart det slutar.


Nämen långlunch igen? Nä nu är det helg men promenadstråket är detsamma.
Klurar lite på att ta en utflyktsrunda i morgon. Men det beror på vädret förstås.



Ja ha där ser man, dimman ligger tät idag på morgonen så utflykten får vänta. Men grått är i och för sig också fint. Eller hur?


Efter många om och men fick jag fingrarna ur och beställde hem några snickare som fick fixa mina vindskivor. Både garaget och uthuset skulle bli uppfräschat. Naturligtvis hade vårt slarv gjort sönder en del grundläggande saker som också fick bytas.... men nu äre gjort....på alla sidor. Lite målning kvar bara.



Elsorna och Nellie kör höstpicknick!


Avslutar hela september med en kvällsrunda och en natt med fullmåne. Hör dock inga vargar som ylar längre. Reviret tycks vara upplöst och kanske maten är slut så de sista också dragit vidare.


Tjillevippen och sov gott!

 

Inga kommentarer: