lördag 1 oktober 2016

En ledig dag i september

Vaktmästaren är sjuk. Kan jag låsa upp kyrkan halv åtta? Visst kan jag det. 
Ledig dag, sovmorgon, nix pix men jag hade ändå inte sovit längre än halv 
sju.  
Tar hundarna och, läs nu sakta, småjoggar kilometern upp till kyrkan. 😃 
Det är som en trisslott. "Plötsligt händer det"! Väl framme slår hjärtat så hårt att jag knappt får nyckeln i låset. Men hundarna är glada, de älskar ju att springa. 

Går hem. Orken tröt. 
Satte på kaffet innan jag gick så det är klart nu. 
Ska bli gott med frukost. 
Ser inte mycket ut för världen men jag har gjort matsäck så det blir mer under förmiddagen. Tänker ta mig till Rova idag till att börja med. 
Just den här bilden brukar jag ta ofta. Stannar till på morgonen på vägen till jobbet. Tar samma bild och ser hur årstiden förändrar bilden från vecka till vecka. Just här är den oredigerad, som alla bilder i detta inlägg, men annars brukar jag frisera dem lite innan publicering, men idag tröt orken.

Tar en runda på Rova holme. Fin promenadstig runt hela holmen. Två kilometer och på halva hållet fin eldstad med eftermiddags/kvällssol. Nu är det förmiddag så fikat tar jag nån annanstans i solen.

Alice får vara lös när vi är på holmen. Chila som är skadad får ha koppel. Vi travar runt i lugn och ro. Jag ropar till mig Alice med jämna mellanrum för att kolla att hon är med. Hon gör långa svängar ibland. Jagar nån ekorre som snabbt och smidigt hinner undan när den rusar upp för nån trädstam. Men hon kommer alltid tillbaka, förr eller senare. Tack och lov. 
Nu oroas man ständigt av att gråben ska komma. Men just idag känner jag mig lugn. 

Det är så förbaskat skönt och avkopplande att hänga längs ån och bara va. Ingen som pratar bara jag, hundarna och dom andra som bor i skogen. Men de syns inte till. Två fina blåmesar följer oss dock.
Omväxlande vatten kring holmen och nu är det dessutom mycket lågt vatten. På vissa ställer ser det riktigt illa ut.

När man inte har nåt riktigt mål, bara går, stannar till om man har lust, då är fasen dagen som bäst. Alice är på topp. Hon älskar dessutom vatten. Jag hör hur hon plumsar i då och då, men kommer upp och springer förbi och ruskar av sig lite vatten på mej.

Hon hoppar upp på en sten och spanar ut efter ån. Kanske kommer det en and som hon kan jaga en stund.

Skogen inrymmer mycket konst. Om man tar sig tid och tittar så är det små konstverk överallt. Dom här tickorna har ett fantastiskt mönster i olika nyanser. Det gör mig glad att titta på bilderna efteråt. Glad att jag tog med dom hem, liksom. 


Jag stannar till och tar en kopp kaffe, fast jag får sitta i skuggan. Men därute är det sol i alla fall.

Kaffet smakar extra gott när man är ute. Hundarna får varsitt tuggis.
Tror att dom mår lika bra som jag av att vara här just nu, just idag. Vi känns som ett lag liksom. Så som man känner när man jagar med hund. Vi behöver varandra!

Nu ska vi gå hem och göra lite mat!
Men innan vi åker hem njuter vi en stund till i solen. Sluta kisa ta på dej brillorna människa. 
Nä jag kan ändå inte riktigt rulla hemåt ännu. Det är för fint väder, så jag tar en sväng ner mot Skarven. Är så höstlikt fint efter vägen. Några tappra blommor vajar i vinden. Ja det blåser faktiskt rätt rejält idag. Men värmen i luften gör det drägligt ändå. 
Jag åker fram och åter på vägen som är en stickväg innan jag så åker hem till byn igen. 
På eftermiddagen blir det en ny tur på hemmaplan med alla tre hundarna. 
Stannar till vid vagnslidret och förevigar det jag ser när jag blickar ut över Fly. Brukslängorna speglar sig fint i vattnet som är nästan spegelblankt nu när vinden mojnat lite. Går vidare upp mot kyrkan igen och tar en eftermiddagsbild. Slår mig ner vid borden som Bosse och Anders gjort. Sitter där och glor lite ut över sjön. Känner tacksamhet mot livet. Idag är en bra dag. En tom dag i almanackan som jag tar vara på. Ger den till mig själv för att jag behöver den. 
Jag har kört på rätt tufft länge nu igen. Kroppen säger ifrån lite då och då. Ger mig signaler. Jag måste lyssna på den den här gången. Jag måste visa mig själv att jag lärt mig nåt sen sist. Jag försöker i alla fall. Jag gav mig ju den här dagen! 
Dagen avslutas med många värmeljus som sprider ett behagligt sken som döljer dammråttorna som jag så högaktningsfullt skiter i denna dag. 
Jag slår mig ned i soffan med ett gott glas vin och känner att jag har tagit tillvara på dagen fullt ut. 
Gjort den till min!

Tjillevippen! 

1 kommentar:

Anonym sa...

Nice day!