måndag 24 maj 2021

Odling, murklor och vår även i Grundsjön

Vi skulle bara stanna och rasta hundarna när vi åkte hem från Grundsjön. Å när vi klev ur bilen snubblade vi på lite murklor.
Taggade till och for ut för att leta lite mer seriöst. Å hellvitte vad "giftsvamp" det är i år. Vi plockade flera korgar på ett killevipp.. Nu ska man ju inte äta så mycket murklor eftersom de är väldigt giftiga. Men jag har ätit murkelsås sen jag var liten och har aldrig blivit sjuk, men en del säger att giftet lagras i kroppen. Å vad vet jag vad som är rätt eller fel. Nu torkar jag en del och förväller sen två ggr och njuter av dess smak i alla fall en gång ;)



Gurkorna har tagit fart och ska snart få flytta ut.


På våren händer det massor i skogen och jag älskar ju att åka omkring och snoka på våra småvägar. Den här kvällningen hittade jag en vilande råbock och några fiskmåsar att fotografera.


Väl hemma fyndade Chila en taggig kompis i tradgården. Naturligtvis kunde hon inte låta bli att nosa väldigt nära och fick en stickig överrsakning förstås.

Än så länge lyftar jag ut och in alla växter. Vågar inte riktigt sätta ut allt än. Jag borde verkligen skaffa ett riktigt växhus som behåller värmen bättre än mitt lilla hembygge.

Ja men kolla, jag kunde inte hålla mig....va helt enkelt tvunget att plocka en korg till bara för att det är så jävla roligt att plocka svamp......även om ingen vill ha den!

Delar ett Chila-flin..... ja hon är inte arg, bara glad!

Nu får jag ju inte glömma bort att berätta att jag fått nya grannar. Jävligt många dessutom... men bra! Dom ska hjälpa till i trädgården och jag ska bjuda dom på massor med mat!
Första kupan på plats, men snart kommer det fler!

Vårstädar man måste vi elda lite ris. Börjar bli riktigt fin nere i träsket. Det mänskliga grannskapet jobbar på bra.

Hittade rostiga hinkar i stugan som fick bli blomkrukor i år. Blev klart bättre än väntat så de får hänga med så länge de håller ihop.


Nu blommar plommonträden och bina har hittat hit!

Snabbsväng upp till Grundsjön för att hänga lite tapet. B är klar med sin del av uppdraget så nu tar jag vid en stund.


Men lite rast vila är aldrig fel så jag blir serverad lite lunch på trappen och våren har även kommit hit upp på riktigt.
Jag trivs så sjukt bra här.....bara vara!!!


God natt bilden...

Tjillevippen

 

Inga kommentarer: