torsdag 17 januari 2008

Fem tankar om ÅRSKIFTE!

Ja det är inte bara positivt att byta år!
Här kommer fem tankar om årsskifte!

1. Till att börja med kan ett årsskifte vara alldeles underbart, för att snabbt växla till katastrof när man vaknar med bankande huvud på årets första dag! (I år hade jag tur)

2. Ett årsskifte i bokföringen medför en jävla massa merarbete. Det ska skuldbokföras, fordringsföras, kontrolleras, avstämmas, räknas ut skatt, och you name it! Tar en jävla massa tid i anspråk!

3. Likaså är det med lönesystemen som kräver samma skötsel i form av avstämningar med mera. Å tillika ska det skrivas ut och skickas en förbannad massa kontrolluppgifter till både kleti och pleti för att skatteverket ska bli nöjda.

4. Sen ska allt man har ljugit ihop de första veckorna ner på ett papper som kallas deklaration. Då är det bara att fråga samvetet: Går det eller går det inte? Sen följer man lagen till punkt och pricka! *blink*

5. Vill gärna sluta med något positivt om årsskifte, men det vill liksom inte infinna sig nåt just nu. För det är ju det där med nyårslöften också...... och hur positiva är dom???? Nä då ska vi ju förverkliga oss själva.....banta, sluta- supa, röka, snusa, slåss, börja motionera, ja helt enkelt börja leva nya liv.... Vem fan klarar det????

Nä försök själva hitta nåt positivt med årsskiften, jag är idel öra!!!!

Kanske tror ni att jag är nån negativ jävel, men så är det inte alls, jag vill bara provosera lite!

Tjillevippen!

1 kommentar:

Jenny sa...

Jag gillar årsskiftet. Då börjar liksom nedräkningen till våren. Min sambo är egen företagare men han lämnar bort alla papper, så jag har inte hört honom nämna något av alla dom där konstiga orden du skrev ...